zondag 6 januari 2013

Het iPadproject: Creatief met DigiTaal gaat bijna van start!

Het is alweer januari 2013. De maand waarin de kinderen van de topklas van basisschool De Troubadour in Helmond gaan starten met het iPadproject: ‘ Creatief met DigiTaal’ . Hoewel het interactieve boek nog niet helemaal klaar is, is het af genoeg om er mee aan de slag te gaan. Ik heb van diverse mensen om me heen al positieve reacties mogen ontvangen en nu maar hopen dat de leerlingen net zo enthousiast zijn. Voor de kerstvakantie waren ze al enorm blij dat ze met een iPad aan het werk mogen, want hoewel ik regelmatig berichten tegenkom dat tegenwoordig ieder kind wel een iPad of tablet thuis heeft, kan ik zeggen dat dat voor onze kinderen echt niet zo is. Dat ze nu dus iedere week mogen leren met zo’n apparaat is daarom al een cadeautje. Nou gaat het natuurlijk niet om de iPad, want dat is slechts een prachtig leermiddel, maar om het project zelf. Hierin staat vooral het vak: stellen/schrijven centraal. De kinderen leren op verschillende manieren een verhaal te schrijven en bewerken hun eigen gemaakte verhalen vervolgens tot een film, strip en hoorspel. Als hun creatieve producten klaar zijn, belanden die op youtube of website zodat anderen kunnen zien wat ze gemaakt hebben. Iets later in het traject zullen de kinderen ook op twitter: @trouba8 te vinden zijn waar ze zullen vertellen over hoe zij het project ervaren. Ik kan niet wachten tot het zover is. Hier alvast een kleine ‘teaser’, een kort fragment uit het openingsfilmpje in het boek.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten